RIJEKA - Samouki slikar Ivan Fućak (69) iz Cernika u Grobinšćini, koji je ljetos imao svoju prvu samostalnu izložbu u lokalnom društvenom domu, iza sebe ima prilično zanimljiv životni put - u bivšoj Jugoslaviji bio je jedan od rijetkih “privilegiranih” brodograditelja koji su za tadašnju JNA kreirali i konstruirali podmornice.
Proizvodili za izvoz
U vremenima kada gotovo čitavoj hrvatskoj brodogradnji zbog uzastopnih poraza u liberalnoj tržišnoj utakmici prijeti eutanazija, činjenica da je bivša država ne tako davno proizvodila podmornice za vlastite potrebe pa čak i za izvoz djeluje kao nekakva daleka bajka.
- Kaže se da jedan kilogram podmornice stoji koliko i jedan kilogram zlata. Jedna podmornica u prosjeku se gradi desetak godina, što dovoljno govori koliko su to složeni objekti - govori Fućak, po struci inače inženjer brodogradnje, dodajući da je JNA svojedobno imala osam velikih i 25 malih ronilica te šest diverzantskih podmornica, a izvozili su ih u Iran, Libiju, Koreju i sjevernoeuropske zemlje.
- Jugoslavija je bila možda peta zemlja u svijetu koja je uopće proizvodila podmornice - kaže grobnički podmorničar.
Konstruiranjem podmornica Fućak se počeo baviti 1971., nakon što je završio studij brodogradnje u tadašnjem Lenjingradu u Rusiji. Na studij u Sovjetski savez nakon završene Vojne akademije poslala ga je JNA, a o “ruskim danima”, osim diplome, svjedoče i dvije zahvalnice za prva mjesta na turnirima u rukometu i biljaru. Inače, Fućkova je soba u obiteljskoj kući puna ordena (tu su, između ostalog, medalje s potpisima Tita, Ante Markovića i Janeza Drnovšeka), priznanja i zahvalnica, što u vrijeme kada se radnici susreću s destimulativnim mjerama kao što su otpuštanja, zamrzavanja plaća i ukidanja godišnjih bonusa također djeluje anakrono.
Stotine sati pod morem
Svoj radni vijek Fućak je proveo u Splitu gdje su se podmornice i gradile, a njegov je rad bio orijentiran na spašavanje i mjere sigurnosti. Ispod mora proveo je stotine sati, s obzirom na to da su konstruktori svoje podmornice ujedno i testirali.
Prvi je čovjek u Jugoslaviji koji je na dubini od 20 metara iz jedne podmornice prešao u drugu bez zaštitnog odijela. Njegovo je “dijete”, među ostalim, mala diverzantska podmornica R2M za koju potpisuje dizajn.
Nakon rata završile u Boki kotorskoj
Fućak je umirovljen od 1989. godine, prije raspada Jugoslavije, a iako je JNA raspolagala velikim brojem podmornica, u ratu, srećom, nisu korištene. Fućak kaže da su bile stacionirane na Visu, a nakon rata završile su u Boki kotorskoj. Ne treba ni spominjati da se u Hrvatskoj podmornice više ne grade, što i ne čudi jer se ne grade niti brodovi koji su puno isplativiji.
0 Primjedbe