T-54 i T-55 ime je za sovjetski tenk koji je nastao kao zamjena za vrlo uspjeĆĄni tenk T-34 iz Drugog svjetskog rata. Serija tenkova T-54/55 je najmasovnije proizveden model tenka u svijetu i tenk koji je imao najrasprostranjeniju uporabu do sada. Po svom izgledu, T-54 i T-55 u mnogome su sliÄni i tokom vremena mnogi modeli T-54 unaprijeÄeni su u T-55. Mnoge zemlje napravile su i svoje preinake T-55, tako da danas postoji mnogo tvrtki koje izvode unaprjeÄenja.
Tenk model T-55 spada u grupu srednje teĆĄkih tenkova. NaoruĆŸan je topom kalibra 100mm i PAM 12mm DĆ K ili Browning strojnicom; posada je naoruĆŸana 7,62 mm Ć korpionima i jednim AK s preklopnim kundakom. Ima moguÄnost djelovanja s 56 granata + jednim podkalibarskim zrnom. Koristi pogonsko gorivo D2, a kapacitet spremnika iznosi 1200 litara s vanjskim spremnicima. Noviji modeli imaju i SUP za upravljanje paljbom i noÄnu optiku.
Proizvodnja poÄetne serije T-54 tenkova poÄela je sporo, 1490 ih je bilo napravljeno. Crvena armija dobila je tenk koji je u teoriji i dizajnu bio jaÄi od tenkova u Drugom svjetskom ratu. Njegov 100 mm top nije bio toliko uÄinkovit koliko 88 mm top koji je bio postavljen Tiger II, ali je bio jaÄi od 88 mm topa koji bio postavljen na slabijem Tiger I tenku i bio je sliÄne uÄinkovitosti kao i 75 mm top Panther srednjeg tenka.
Iako je bio revolucionarnog promjera, ovaj top bio je postavljen na tenk koji je 4/5 teĆŸine tenka Panther, 2/3 teĆŸine Tiger I, i samo pola od teĆŸine Tiger II tenka. Mala masa, snaĆŸan motor i robusna suspenzija davale su mu odliÄnu terensku pokretljivost. Serijski modeli nisu imali veÄih kvarova.
Serijska verzija, T-54-1, drugaÄiji je od T-54 prototipa. Ima deblji oklop tijela (80 mm sprijeda, 30 mm na krovu i 20 mm na stranama) Äime su nadmaĆĄili debljinu oklopa na njemaÄkom tenku Tiger I. Tijekom razvijanja ovog modela nastali su tehniÄki problemi i nije bio pouzdan. Proizvodnja je zaustavljena i dizajnirala se nova inaÄica T-54-2 (Ob'yekt 137R). Napravljeno je nekoliko izmjena i postavljena je nova kupola. Novi dizajn kupole sa zaobljenim stranama uzet je s IS-3 teĆĄkog tenka; kupola je sliÄna onoj na kasnijim izvedbama T-54 tenka, ali s uzdignutim zadnjim krajem u odnosu na tijelo tenka. Prijenos snage je moderniziran i gusijenice su proĆĄirene na 580 mm. T-54-2 je uĆĄao u serijsku proizvodnju 1949. (Staljin Ural Tenk Tvornici No. 183 (Uralvagonzavod), a proizvodnja je poÄela 1950. godine.
Godine 1951., napravljena je i druga modernizacija, T-54-3 (Ob'yekt 137Sh), koji je imao polukruĆŸnu kupolu (bez odvajanja od tijela straga), kao i novi TSh-2-22 teleskopski vizor za topnika umjesto TSh-20. Tenk je takoÄer imao TDA dimni sustav. Zapovjedna verzija T-54K, koja ima radio vezu, navigacijsku opremu i punjaÄ akumulatora.
0 Primjedbe